16 czerwca 2023 została podpisana ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązek wystawiania elektronicznych faktur (Krajowy System e-Faktur) będzie obowiązywał od 1 lipca 2024 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie rozliczają się z VAT, zmiany zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Wprowadzone zmiany mają zoptymalizować proces wystawiania faktur i dokonywania transakcji. Podatnicy na bieżąco będą mogli mieć wgląd w e-faktury, dzięki czemu usprawnione zostaną procesy analityczne oraz zarządcze wewnątrz firmy.
Podstawowe założenia ustawy
Faktury z kas rejestrujących zachowują ważność do 31 grudnia 2024. Podobnie będzie się z paragonem fiskalnym z numerem NIP jako fakturą uproszczoną.
Do KSeF nie będą zaliczać się faktury konsumenckie (B2C) ani bilety spełniające funkcję faktur (np. paragony wydawane przy autostradach płatnych).
Przyjmuje się, iż kurs waluty, która będzie używana do przeliczenia na PLN, będzie obowiązywał na dzień przed datą wskazaną w polu P_1 dla faktury ustrukturyzowanej.
Faktury będą mogły być wystawiane offline w sytuacji awarii systemu po stronie podatnika. Należy jednak pamiętać, aby dostarczyć fakturę do KSeF następnego dnia roboczego. Ustawa określa również dokładne daty wystawiania faktur, w tym także w sytuacji awarii lub offline. W tych dwóch wypadkach istnieje możliwość wystawiania faktur korygujących.
Liberalizacja sankcji ma zostać wprowadzona w życie 1 stycznia 2025 roku, a likwidacja not korygujących odbywać się będzie w KSeF jak i poza nim.
Zalety podatkowe
KSeF będzie ułatwiał i usprawniał proces korygowania faktur.
Dla podatników korzystających z KSeF, którzy złożą wniosek o zwrot podatku VAT, przewiduje się krótszy zwrot podatku. Okres oczekiwania na zwrot będzie wynosił maksymalnie 40 dni.
Obowiązek wystawiania duplikatów faktur nie będzie obowiązywał, jako że e-faktury będą zawsze dostępne w systemie do wglądu przez nadawcę i odbiorcę dokumentu.
Kolejną zaletą dla podatników jest mniejsza ilość zobowiązań, jako że nie będzie trzeba przesyłać na prośbę organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA).
Zalety dla przedsiębiorców
Obowiązkowe korzystanie z KSeF będzie wpływało na prowadzenie działalności gospodarczej, w tym na standaryzację procesów. Dokumentacja transakcji będzie znacznie szybsza, a zmiana na cyfrową formę usprawni proces regulowania płatności.
Faktura, która będzie znajdować się w KSeF będzie dowodem legalnej transakcji. Nabywca będzie pewien, iż dostaje fakturę od uprawnionego podmiotu, a wystawca, że faktura dotarła do odpowiedniego klienta.
Faktury będą wystawiane w czasie rzeczywistym, dlatego niemal natychmiast będzie miał do niej wgląd przedsiębiorca. Pozwoli to na szybką wymianę danych między podmiotami w trakcie transakcji biznesowych.
Dzięki automatyzacji procesu wystawiania faktur zmniejszy się liczba błędów wynikająca z ręcznego wprowadzania danych. Dodatkowo, faktury będzie można importować z formatu XML do systemu bez wcześniejszego skanowania czy przepisywania ich.
Administracja KSeF zapewnia 10-letnią archiwizację e-faktur, dlatego obowiązek przechowywania i gromadzenia faktur zostanie zniesiony.
Tekst oparty na podstawie: https://www.gov.pl/web/finanse/ustawa-wprowadzajaca-obligatoryjny-krajowy-system-e-faktur-podpisana
Zapraszamy też do kontaktu z biurem rachunkowym Easybooks!
Nowa klasyfikacja PKD w 2025 roku– co musisz wiedzieć?
Od 1 stycznia 2025 roku wchodzi w życie nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), która zastąpi dotychczas obowiązującą klasyfikację PKD 2007. Zmiana ta ma kluczowe
Trendy HR w 2025 roku
Zmiany na rynku pracy powodują, iż firmy oraz działy HR muszą dostosować się do nowych trendów. W 2025 roku, pracodawcy będą starać się wyprzedzić konkurencję,
Ochrona przedemerytalna oraz jej zasady
Ochrona przedemerytalna jest szczególnym okresem, w życiu zawodowym, które zapewnia dodatkowe zabezpieczenie pracownikom, którzy są blisko osiągnięcia wieku emerytalnego przed utratą pracy. W tym czasie
Jak przechowywać dokumenty pracownicze?
Zasady dotyczące przechowywania dokumentacji pracowniczej reguluje Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Od 10 grudnia 2018 roku wprowadzono nowe przepisy, które precyzują, jak pracodawcy
Imprezy integracyjne dla pracowników
Imprezy integracyjne dla pracowników zyskują na popularności. Dzięki organizacji takich spotkań pracownicy mają okazje zacieśnić więzi między sobą. Bardzo często uczestnikami takich spotkań są członkowie
Kluczowe obowiązki ZUS
ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) jest państwową instytucją, która została powołana w 1934 roku przez ówczesnego prezydenta Polski, Ignacego Mościckiego. W 2024 roku, ZUS obchodzi jubileusz 90-lecia istnienia. Obowiązki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych