Wykrycie błędu w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych potrafi być czasochłonne. Aby wykrycie błędu było łatwiejsze, stosuje się wytyczne objaśnione przez Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 (KSR nr 7). To właśnie poprzez instrukcje KSR obiera się odpowiednie postępowanie, w zależności od rodzaju błędu.
Definicja błędu
Błędy określa się jako występowanie niezgodności co do obowiązujących norm, które są spowodowane nieodpowiednim zastosowaniem zasad rachunkowości lub pomyłką. Błędem może być zarówno błąd interpretacyjny, arytmetyczny jak i błąd związany z oszustwami. W wyniku błędu dochodzi do zmanipulowania zapisów w księgach rachunkowych, a co za tym idzie, zaburzenia wizerunku firmy w corocznych sprawozdaniach finansowych.
Rodzaje błędów
Błędy wychwycone w danym roku obrotowym dzielą się na:
- popełnione w danym okresie sprawozdawczym,
- popełnione w latach poprzednich.
Rozpatruje się trzy momenty wykrycia błędu:
- wykrycie błędu przed sporządzeniem sprawozdania finansowego;
- wykrycie błędu po sporządzeniu sprawozdania finansowego, lecz przed jego zatwierdzeniem;
- wykrycie błędu po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Błąd ocenia się na podstawie jego wpływu na sprawozdanie finansowe. W zależności od poziomu istotności wyróżnia się błędy istotne i nieistotne. Istotność błędu nie jest w żadnym stopniu uwarunkowana przepisami prawnymi, jest ona ustalana na podstawie procentowych poziomów istotności.
- 0,5%–1% sumy bilansowej,
- 5%–10% wyniku działalności gospodarczej brutto,
- 1%–2% kapitałów własnych,
- 0,1%–1% przychodów ze sprzedaży.
Korekta błędów istotnych i nieistotnych
W sytuacji, gdy podjęto decyzję o uznaniu błędu za istotny — błąd ten powoduje, iż sprawozdanie finansowe za lata poprzednie nie obrazują rzeczywistej sytuacji finansowej firmy, dokonuje się korekty błędu. Należy wykazać błąd jako “zysk (stratę) z lat ubiegłych”. Warto podkreślić, iż jeśli wykryto ważne błędy w poprzednich latach, to należy dokonać korekty porównawczej i przekształcić konkretne dane tak, aby opisywana sytuacja została odpowiednio ujęta.
Błąd uznany za nieistotny, nawet jeśli został popełniony w latach poprzednich, należy uwzględnić poprzez zapis w bieżącym roku obrotowym. Nie wymaga się korekty porównawczej i korekty zmian w kapitale własnym.
Tekst oparty na podstawie: http://www.poradnikksiegowego.pl/artykul,93,9480,jak-skorygowac-bledy-popelnione-w-latach-poprzednich.html.
Zapraszamy też do kontaktu z biurem rachunkowym Easybooks!
Nowa klasyfikacja PKD w 2025 roku– co musisz wiedzieć?
Od 1 stycznia 2025 roku wchodzi w życie nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), która zastąpi dotychczas obowiązującą klasyfikację PKD 2007. Zmiana ta ma kluczowe
Trendy HR w 2025 roku
Zmiany na rynku pracy powodują, iż firmy oraz działy HR muszą dostosować się do nowych trendów. W 2025 roku, pracodawcy będą starać się wyprzedzić konkurencję,
Ochrona przedemerytalna oraz jej zasady
Ochrona przedemerytalna jest szczególnym okresem, w życiu zawodowym, które zapewnia dodatkowe zabezpieczenie pracownikom, którzy są blisko osiągnięcia wieku emerytalnego przed utratą pracy. W tym czasie
Jak przechowywać dokumenty pracownicze?
Zasady dotyczące przechowywania dokumentacji pracowniczej reguluje Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Od 10 grudnia 2018 roku wprowadzono nowe przepisy, które precyzują, jak pracodawcy
Imprezy integracyjne dla pracowników
Imprezy integracyjne dla pracowników zyskują na popularności. Dzięki organizacji takich spotkań pracownicy mają okazje zacieśnić więzi między sobą. Bardzo często uczestnikami takich spotkań są członkowie
Kluczowe obowiązki ZUS
ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) jest państwową instytucją, która została powołana w 1934 roku przez ówczesnego prezydenta Polski, Ignacego Mościckiego. W 2024 roku, ZUS obchodzi jubileusz 90-lecia istnienia. Obowiązki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych